Opera? A co operní pojmy?

K opeře samozřejmě patří nějaká slova, která jsou s ní spjata. Ani já jsem ale některým z nich moc nerozuměla. Proto jsem vzala do ruky knížku o opeře a četla. Teď vám tedy mohu představit nějaké základní, které jsem nedávno blíže poznala. (I když, některá už jistě znáte…)

***

Libretista: Zpracovává dramatickou složku opery a text celého díla.

Libreto: Text a dramatický podklad opery. Bývalo veršované. Libretista je ovlivněn skladatelovými požadavky na přímé řeči postav, které by dokreslovaly jejich charakter. Autorem libreta většinou byl praktik-operní básník, který byl dobře seznámen se zvyky, konvencemi a náležitostmi oper. Časem se ale nároky na text zvyšovaly a v mnoha případech si skladatelé dějovou a textovou předlohu vypracovávali sami (například Richard Wagner).

Skladatel: Iniciátor vzniku díla a tvůrce hudebního podkladu. Dolaďuje libreto. Vycházel z nálady doby, ve které žil. Proto některá díla byla tvořena opravdu výhradně pro onu dobu.

Píseň: Je to uzavřený zpěvný útvar. V operním ději tvoří pouhou vložkovou epizodu. Píseň je také svým stylem hodně podobná romanci (romance z Auberova Fra Diavola), anebo baladě, (spíše pochmurná, Sentin zpěv z II. dějství opery Bludný Holanďan).

Árie: Podobná písni. Na rozdíl od ní je árie spíše lyrickou nebo dramatickou složkou. Vychází z děje a povahy (rozpoložení) postavy. Je nejdůležitější součástí opery, protože ta je na áriích založená a závislá. Málokdy je árie doplněna mluveným textem. Pokud se tak stane, i ten je spjat s dějem.

Cavatina: Je árií menšího rozměru. Je to útvar, který je něčím mezi písní a árií. Cavatiny používal velice často například W. A. Mozart.

Sólové operní zpěvy: Sem patří hlavně příležitostné hudební útvary, které vyplývají přímo z děje, a které jsou opakovaně používány v různých dílech, jelikož jsou spjaty s často využívanými situacemi. Třeba serenáda, motlitba, pijácká píseň a další.

Recitativ: Pěvecký projev, který není vázaný na ustálenou hudební formu. Jde tedy spíše o zpěvný přednes prozaického sdělení. Jeho hlavním úkolem je uvedení nadcházející árie, nebo plynulé převedení z jednoho uzavřeného čísla do druhého. Rozeznáváme dva druhy. Recitativo secco, pokud je doprovázen jen stručnými akordy a Recitativo accompagnato, je-li jeho hudební doprovod bohatější.

Intermezzo: V dnešních (novodobějších operách) rytmicko-melodický útvar, který má za úkol uvést osobu, nebo děj, který buď zrovna probíhá, nebo je připomínán pomocí vzpomínek. Má schopnost divadelních proměn, rozvádění a návrhů.

Overtura (Předehra): Je hudebním vstupem k dílu. Většinou vychází z jeho celkové nálady a často používá prvky a obraty, na kterých jsou postaveny významné scény z díla.

Entreact: Něco podobného jako ouvertura. Na rozdíl od ní ale neuvádí celé dílo, ale jeho jednotlivá dějství. Většinou má zvláštní hudební důraz a význam.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.