Zkafování na druhou, aneb 2x brněnské Trhy kávy

Loni někdy touhle dobou (dobře, možná krapet dřív) tu měl přistát článek. A dokonce ne ledajaký! Měla to být reportáž… reportáž o jedné speciální kávové akci v Brně. O Trzích kávy 2016. Ale jak jste si jistě všimli, nepřistál. Proto je teď pěkně na čase to napravit a článek přidat zpětně. A rovnou k němu přidat ještě reportáž také z Trhů kávy, ale tentokrát z těch letošních.

Všechno nějak začíná

Jak už jsem zmiňovala v nedávném článku o outdoorovém kafování, ke kávě jsem přičichla teprve nedávno. A protože mám ve zvyku dělat věci ve velkém stylu, tak se stalo, že ani to přičichnutí ke kávě nebylo jen tak ledajaké. Nejprve to začínalo ranní kávou, kterou jsem téměř pravidelně dostávala již hotovou. Ráno, málem až do postele, čerstvě namletou a připravenou od přítele.

Postupem času jsem se chtěla také něco přiučit, a tak jsem se postupně začala učit, jak se káva připravuje. A to ta pravá, zrnková, rozpustit rozpustilou (pardon, rozpustnou) kávu, jsem samozřejmě uměla. Postupem času se mi začalo dařit a dokonce už jsem někdy schopná sama vytvořit docela dobrou kávu – hlavně z aeropressu. Pak to došlo až k tomu, že mě Ježíšek letos obdaroval skutečně aeropressem a novým krásným mlýnkem na zrnka. Ale protože kávy není nikdy dost, tak mě přítel vytáhl právě na zmiňovanou akci. Na Trhy kávy do Brna. A to už dvakrát.

První setkání s trhy kávy

Poprvé jsem se o této akci dozvěděla minulý rok. Přítel už ji absolvoval párkrát před tím, takže už o ní věděl. Každopádně jsme pojali nápad, že bychom ji mohli tentokrát absolvovat pěkně společně. A tak se i stalo. Trhy kávy 2016 se konaly v hotelu Continental.

Samozřejmě, nebyli bychom to my, kdybychom místo konání chvíli nehledali. Musíme přeci dodržovat tradici – vždy se prvně vydat úplně opačným směrem (když se to nestane, vždycky si říkáme, že je něco špatně). Tak se to stalo i tehdy. Prvně jsme vyrazili směrem k jinému hotelu, než jsme měli. Až když jsme byli už skoro u něj, tak padl komentář: „Moment, a je to vůbec tady?“ No. Nebylo.

Nakonec jsme ale přeci jen dorazili na správné místo. Celá akce se konala na celém jednom patře hotelu. Byly tam rozestavěné stánky a pultíky různých pražíren z různých koutů naší republiky a samozřejmě pár stolků, u kterých bylo možné kávu konzumovat. Výjimkou nebyl ani stolek s filtrovanou vodou, která byla volně k odběru, a také malý stánek s pár sladkými kousky k zakousnutí.

Vzorek, vzorek a zase vzorek!

Abyste si ale dokázali lépe představit, jak takové trhy vlastně probíhají. V areálu jsou rozmístěny, jak už jsme zmínila, stánky různých pražíren. Za určitou jednotnou sumu, kterou zaplatíte za vstupné, pak můžete celý víkend ochutnávat neomezené množství kávy a vzorků. A to různých vzorků, z různých zemí – Kenya, Guatemala aj. A protože to jsou opravdu pražírny, které vybírají jen výběrovou kávu, tak jsou to ještě navíc kávy označené nejen zemí, ze které pochází, ale také zároveň i konkrétní oblastí z dané země, ze které konkrétní pražírna zrna odebírá.

Pak už je jen na vás, kterou pražírnu, a nebo kterou kávu, si ochutnáte. A pozor. To ještě není vše. Dokonce si můžete ještě vybrat, jestli chcete kávu jako espresso, nebo jestli chcete kávu spíše filtrovanou. Možností je zkrátka nepočitatelně. Už vám je jistě jasné, že u jednoho vzorku to zkrátka zůstat nemůže.

Přesně takhle jsme za víkend ochutnali opravdu skorem více jak půl litru kávy. Každý. A abychom si celé to kafování ještě ozvláštnili, tak jsme si každý vzorek pěkně číselně ohodnotili.

Zvony jako budíček

Asi nejsilnější zážitek z Trhů kávy je však zážitek spojený s naším přenocování. Vybrali jsme místo, které jsem pak nazvala „pokojíčkem pro postel“. Skutečně jedna místnost, kam se vešla pouze postel, věšák a malá skříňka. Zároveň ale bylo ubytování kousek od zvonice. A zvony zvonily. Kupodivu. A zvonily silně. Tedy… říkal přítel. Já osobně jsem zvony z většiny zaspala (ne, vůbec totiž nemám tvrdé spaní.. ehnm…)

Zároveň Trhy kávy 2016 byly také spojené s mou první větší návštěvou Brna. Prošli jsme všechny významné pěkné části města. Včetně krásných míst kolem Špilberku.

Po první hodině na Trzích kávy 2017

Zkafování? Zkafování…

Byl to skutečně zajímavý pocit. Ale opravdu. Je to tak. I kávou se dá předávkovat. A skutečně ten pocit je takový, jako by člověk byl opilý. Ale co! Zážitek to byl velice, velice zajímavý. Ovšem tedy, je pravda, že tolik kávy jsem do té doby, za tak krátkou dobu, nevypila. Jenže tady do zkrátka do vás padá, ani nevíte jak.

Nový rok, nová dávka

I letos jsme se na Trhy kávy vydali (dobrá, teď vlastně už loni). Opět byly v Brně a opět byly na začátku října, Tentokrát se konaly na Městském tržišti Brno, na Zelných trzích. A byly venku. Organizátorsky to bylo trochu hůře zvládnuté. Prostory byly sice zajímavější, více se to podobalo trhům, ale chodit dobu po venku, nebylo až tak příjemné. Navíc nám tu chybělo pár věcí, jako třeba stolek s vodou, nebo stánek s něčím sladkým.

Naštěstí nebyla taková zima, ani nepršelo. A zase na druhou stranu, ten doušek kávy, který by zahřál, byl při ruce vždycky. Ale když jsme se pak snažili najít přednáškové místnosti a místnosti, kde se odehrávaly cuppingy, tak nám to dalo mnohem více práce.

Teď mě tak napadá, že když mluvím o cuppingu, měla bych také dodat, o co se vlastně jedná. Jednoduše:

Cupping je řízené ochutnávání kávy. Na stole je určitý počet vzorků od jedné konkrétní pražírny. Vzorky jsou umístěné ve speciálních miskách. Prvně se čichá k čerstvě namletým vzorkům, pak se káva zalije a očichává se aroma mokré. Teprve pak se ochutnává. A pozor, tady je nutné poznamenat, že se ochutnává lžičkou a navíc se při ochutnávce pořádně musí srknout, aby se káva co nejvíce rozprostřela po horním patře.

Bylo to zajímavé zkoušet, ale stálo to za to. Zvláště při mém prvním setkání s cuppingem jsem si chvíli musela na jeho průběh zvykat, ale další jsem už zvládla naprosto s přehledem a teď už je dokonce i sama vyhledávám. Je to totiž jedinečná možnost, jak zjistit, co všechno vaše oblíbená pražírna nabízí.

Bez kávy jsme odejít nemohli

Ale co dodat. Možná už jsem to říkala, ale kávy není opravdu nikdy dost. Proto se stalo, že jsme si nakoupili zásoby domů. A všechno to vypijeme! No, dobrá. Všechno vlastně ne. Některá balení byla koupena na objednávku pro známé. Ale pár z nich jsme potom skutečně zdolali. A dokonce Trhy kávy 2017 také byly prvním místem, kde jsem si pořídila své první vlastní balení zrnkové kávy! Ten pocit!

Každopádně, Trhy kávy 2018 už budou nutností! Kávě zdar!

19 Responses to Zkafování na druhou, aneb 2x brněnské Trhy kávy

1. Teda, to musela být krásná vůně z těch pražíren! 🙂 Kdyby to bylo někde blíž, určitě by mě to zajímalo :).

2. Natas napsal:

Vida, nevěděla jsem, že existuje trh kávy. Nedávno jsem kupovala Indickou zrnkovou kávu a mám i moka konvičku, začínám a baví mě to.

3. Natas napsal:

Vida, nevěděla jsem, že existují trhy kávy. Nedávno jsem kupovala Indickou zrnkovou kávu a moka konvičku, začínám a baví mě to. 🙂

4. beallara napsal:

Já kávu miluji, celý život. Můj organismus na ní reaguje nabuzením, nastartováním a vlastně je to spouštěč. Nevím, do jaké míry to je radostné, veselé, znám mnoho lidí, kterým několik silných káviček nic neudělá a jdou si lehnout.
    Chtěla bych takového něco skutečně zažít, ale obávám se, že bych několik dní nespala.

5. Marie napsal:

Já bych měla strach z infarktu, kdybych měla ochutnat všechny a to já bych zase chtěla, protože jsem hodně kávová. na spaní u mne káva nemá vliv, to klidně usnu kdekoli i po večerní kávě. když tak očicháváš více káv, není možné, že už pak jsou vůně zkreslené?
    Nicméně zajímavá akce. Na dovolené v České Lípě jsme byli ubytovaní poblíž náměstí s kostelem a na věži odcinkávaly hodiny každou čtvrthodinu. Takové něžné kliknutí, jednou, dvakrát třikrát a čtyřikrát a pak se každou hodinu rozezněly zvony tolikrát, kolik bylo právě hodin. Myslela jsem si, že tohle mne bude rušit, ale nikoli. To čtvrthodinové klinkání už jsem skoro nevnímala.
    A malou poznámečku nebo prosbičku: Galdarian bude pokračovat? 🙂

• To je právě kouzlo tohoto Trhu. 🙂 Člověk může vypít, kolik chce kdy chce, může si dát pauzu a hlavně, pokud vzorky prokládá návštěvník svědomitě vodou, pak se to opravdu skoro nepomíchá a chuť se nezkreslí. 😉

Jinak já proti zvonům také nic nemám, ale tyhle bohužel opravdu nebyly jemné. Ale pořádně hlasité. A poslouchat je zkrátka stálo za to.

• Marie napsal:

Aha, tak prokládat vodou. No to klinkání bylo jemné jen v těch čtvrthodinách. Slyšitelné bylo dobře, ale ne tak razantní, jako to hodinové. 🙂

• Tak, tak… prokládat vodou. 🙂

P.S. Před tím jsem úplně zapomněla odpovědět na tvou otázku ohledně Galdarianu! Omlouvám se! Ano… samozřejmě pokračovat bude. 😉 Zase tuto neděli…

6. Janinka napsal:

Počítám, že po návštěvě takového veletrhu bych několik nocí nespala, s večerním usínáním mám totiž problém, i když si dám kafe ve tři odpoledne :D.

7. TlusŤjoch napsal:

Tak to se budu muset na ty trhy kávy 2018 do Brna vypravit.

8. Intuice napsal:

Taky bych si dala říct, kdyby to bylo blíže u nás. 🙂