Sacharózina Plocha: O škole

Poznámka autorky; místo: Země, Čechy; den 66: „Nemluvit o školství v tom podivném světě, byl by hřích.“ Ne, že bychom v Ankh-Morporku měli školství skvělé, ale nutno poznamenat, že vůbec není těžké všimnout si hned několika problémů ve zdejším světě. A to ani pro mě.

Tak prvně. Školství by mělo zprostředkovávat vzdělání. Vzdělání je od slova vzdělat se (pzn. Dohledávala jsem to ve slovníku a opravdu to nepatří ke slovu zdělat, jak jsem se prvně mylně domnívala). Vzdělání poskytuje vědomosti a vědomosti by měl člověk získávat rád, protože mysl je poté daleko krásnější (alespoň tak to říkají někteří vzdělanci na Ploše. Především Pltón o tom mluví v několika ze svých spisů).

Ovšem, jak se zdá, tak vzdělání pro zdejší lid není potěchou. Když jsem to prvně zjistila, otřáslo to mnou (pzn. Doufala jsem, že se mi poštěstí, a že se tady něčemu přiučím). Ovšem když jsem se s kýmkoliv začala bavit o škole, ať už o jejím jakémkoli stupni, vždy to skončilo slovy: „Škola? Proč škola?“ Brzy nato jsem se dozvěděla další závažnou věc. Ti, kteří mají školu rádi, jsou většinou automaticky vystrčení na okraj. Hanba! Proč? Nutno uznat, že jsem od počátku měla mnohem větší mínění o lidech Země České, ale jak vidno, zbytečně. Pravda byla někde jinde.Ovšem nedalo mi to a začala jsem se do tohoto problému ponořovat trochu víc. A výsledek? Jednoduché vysvětlení. Chyba není především na straně studentů. Ne. Ale na straně školy.

Proč? Existuje přeci všeobecně známý fakt, že do čeho se člověk, troll, trpaslík, nebo jakákoliv jiná živá bytost, nutí, pak se mu do toho tím míň chce, ba dokonce si třeba i postaví hlavu a raději nebude dělat vůbec nic. Takový je případ i školství na zkoumaném místě.

Bylo nutno podniknout konkrétní výzkumné kroky, abych zjistila víc. Stala jsem se proto na nějaký čas běžnou studentkou jedné vysoké školy (pzn: ty fialové šaty a růžový kostýmek nebyly pravděpodobně dobrou volbou oděvu, příště volit lépe) a zjistila jsem následující. Na studenty je toho nakládáno příliš. Především jsou nuceni i do věcí, které zkrátka v následujícím životě nevyužijí. Myšlenka jednotného vzdělávání je krásná, ale bohužel přesáhla meze normality a už začíná všem pěkně přetékat přes hlavu. Především proto, že není vůbec hleděno na studenty jako takové. Je na ně hleděno jako na jednoho člověka, ve kterém se nachází dalších x (v případě menších tříd 15, v případě těch větších kolem 30), ovšem to už se nebere v potaz. Navíc, pokud studentovi něco nejde, je za to ještě trestán.

Jsou věci, které jsou špatně. A nutit do vzdělání je to nejhorší. Motivovat ke vzdělání, to je úplně jiná záležitost (Pzn. Po dopsání článku si nezapomeň vzít tu čokoládu z lednice). Motivujete-li některého ze zeměplošských hrdinů správným způsobem, taky udělá, co po něm budete chtít. Dejte barbaru Kohenovi nové zuby, a bude nadšený. Dejte studentovi možnost zkoumat a bude nadšený taky.

Na počátku každé nové vědomosti stojí údiv. Ne troll, který vás mlátí učebnicí do hlavy a snaží se vám tam vpravit všechno, a dokonce ještě víc, než všechno. A to ještě ve velkém množství. Hlavní myšlenka zdejšího školství je memorovat všechny texty zpaměti a pak u zkoušky odvykládat přesně to, co se student v textech dozvěděl. Vlastní názor je téměř nepřípustný. Naopak jsou za něj u zkoušky body strhávány. Ovšem, co to má být? Ani já bych nechtěla psát články do Ankh-Morporské Komety, kdyby mě do toho někdo nutil a kdyby mi přesně říkal, co mám psát. Ale protože mi všichni říkali, že je to hloupost, psát jsem začala. A kde jsem teď.

I jeden ze zdejších velkých myslitelů ze Země, pragmatický a praktický člověk, jakýsi Sherlock Holmes, říkal, že hlava je jako kůlnička na dříví. Když ji zacpeme hloupostmi, které nepotřebujeme, už se tam to dříví skoro nevejde. A s tím já souhlasím. Ještě, aby s tím jednoho krásného dne souhlasilo i zdejší školství.

Napsala, Sacharóza Rezámková
Redaktorka Ankh-Morporské Komety

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail
rss

18 Responses to Sacharózina Plocha: O škole

  1. Sice se pořád učím, pořád něco někde čtu, studuju, ale jsem ráda, že už do školy nemusím :). A taky jsem MOC šťastná, že už nemám dítko školou povinné ;).

  2. Elis napsal:

    Já nejsem studijní typ a studia mi život neobohatila, ale bez nich to bohužel nejde a musí se to přetrpět a biflovat i to co k ničemu nepotřebuji…

    • Le fille Ash napsal:

      Ale to já neříkám. Ano. Studium je třeba, o tom není pochyb. A já studijní typ jsem a studování mi nevadí a baví mě… ale problém je přístup učitelů, kteří prostě za znalosti, které mám odjinad a za vlastní názory, málem trestají a v testech strhávají body. To se pak učí mnohem hůř…

  3. Ježurka napsal:

    Škola – co k tomu říct, abych se neopakovala. Já chodila do školy ráda, ale taky jsem si kolikrát říkala, nač budu potřebovat toto nebo toto, ale asi je to taky tak, aby si mohl člověk vybrat, co dál. Až to pak ví, tak na VŠ je to už určitě lepší, ne? Ale čím víc toho člověk ví, tím je to lepší hlavně pro něj.

    • Le fille Ash napsal:

      Ano. Čím více toho člověk ví, tím lépe. To je pravda. Ale to by učitelé nesměli bazírovat na totálních detailech a do testu chtít málem doslovný přepis toho, co jsme četli v textech a za napsané znalosti z jiných předmětů (souvisejících) a třeba relevantních znalostí ze střední, strhávat body.

      Já také do školy vždycky chodila ráda. A jak. Ale bohužel, nynější VŠ mi to na chvíli celé trochu znechutila. Takže bohužel, o moc lepší to není. Bohužel. Protože všeobecný přehled je sice fajn, ale když je to přehled až příliš všeobecný, stejně vím málo o všem, což mi je tak nějak… k ničemu. Protože pak se často dostávám o stavu „jo, to jsme zmiňovali, o tom jsem slyšela…“. Ale že bych o dané věci byla schopna mluvit víc, to bohužel ne.

  4. Intuice napsal:

    Taky se mi nelíbilo, že jsme se museli učit spoustu věcí zpaměti a věděla jsem, že to nikdy neužiju. Ale byl to „všeobecný přehled!“. Pak máme jedno z nejlepších školství a výsledků v Evropě, ale ta muka při učením, zkoušení, biflování! Jsem ráda, že už nemusím.

    • Le fille Ash napsal:

      Jedno z nejlepších školství… no. Sice jsem to také slyšela, ale upřímně v některých ohledech jsme dost pozadu. Alespoň podle mého. A přístup ke studentům je jedním z nich…

      A ano. všeobecný přehled je důležitý, to vůbec neříkám, že není. Ale bohužel, když se jde opravdu jen a jen po povrchu onoho přehledu, pak v tom je takový zmatek, že stejně většina z toho prostě z hlavy vypadne.

      • Intuice napsal:

        Po pravdě řečeno – ve vzdělávání pracuji a nelíbí se mi zde spousta věcí. Prostě bych je dělala jinak. Zcela jinak. Ale nemohu.

        • Le fille Ash napsal:

          Ano. No jo, co se dá dělat. Třeba se někdy změny podaří… 🙂 Já jsem alespoň ráda, že mohu s láskou vzpomínat na mou dokonalou Waldorfskou střední školu… VŠ už je prostě nutné zlo.

  5. Andrea V. napsal:

    Dokonalý nápad – a hromada pravdivých myslenek. Velkou část vymahaneho od učitelů člověk v praxi nepoužije, a stejně musí po škole hledat data pro prakticky život kde se da

  6. Frog napsal:

    Super článek, pobavil. Zeměplochu sice nečtu, zkoušel jsem, ale i tak mám tenhle svět nějak rád. 🙂

  7. Student napsal:

    Hloupost. Na akademicke pude je prostor pro vlastni nazor a muze se diskutovat, na prednaskach, seminarich. V odbornych pracech a na zkouskach na to misto neni a je to tak dobre. Jinak by mohl mit titul uz uplne kazdy, kdo vlastne nic odborneho necetl a poradne se nesnazil neco se naucit. Je nutne studovat, cist a cist a precist toho spoustu (samozrejme nemluvim o beletrii, mluvim o odbornych textech a literature a nejlepe ne v cestine). Kdo nema vuli a je proste liny, tak tam nema co delat. Kdo vuli ma a i tak to nestaci, bohuzel, vysledek stejny jako v prvnim pripade.

    • Le fille Ash napsal:

      O vůli jsem nic neříkala… kdybych ji neměla, na škole opravdu už dávno nejsem. A co se týče diskuse, pokud vy máte školu, kde je možné diskutovat, buďte rád.

  8. Janinka napsal:

    Bohužel, studenti jsou nuceni učit se něco, co nikdy v životě neuplatní, už od první třídy základní školy. Do prčic, může mi někdo říct, k čemu bude dítě potřebovat znát 150 druhů ryb a 100 zvuků ptáků? Grrr…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.